25 Mac 2009

Aku dan Kamu

awak,
ini kali pertama,
saya tulis puisi cinta..
tanpa mengcopy dari mana-mana puisi,sajak..
atau lirik lagu…
awak tau kenapa?
Sebab awak..

Awak,
Saya tahu saya bukan insan seni,
Saya budak bisness,
Ekonomi, marketing, matematik,
Bidang saya..
Sastera, madah pujangga..
Tak pernah pun tertulis dalam kamus hidup saya..
Apatah lagi puisi cinta..

Tapi,
Mengenali awak, mengubah diri saya..
Saya bukan lagi budak sivik macam dulu,
Berkepit dengan buku, menghadap computer 24 jam
Sekarang ni saya dah pandai..
Baca novel-novel cinta..
Apatah lagi novel ayat-ayat cinta..
Siap dengan movienya lagi saya tonton..
Agar dapat saya cipta kata-kata puitis untuk awak
Dan belajar apa itu ertinya cinta…

Awak,
Dulu awak selalu kata kat saya..
Saya manusia robot,
Tak ada perasaan.. tak tahu menghargai insan sekeliling…
Kata awak.. walau gempa bumi sekalipun,
Saya tetap tak akan sedar,
Sebab saya terlalu leka dengan dunia saya..

Dan lagi,
Kata awak,
Saya juga tak akan sedar seandainya satu hari nanti,
Saya akan terjatuh cinta,
Tambah-tambah lagi kalau orang itu adalah awak..
Saya tahu awak bergurau..
Sebab tu saya tak ambik kisah pun..
Pada saya.. siapalah awak waktu itu..


Tapi saya silap,
Awak sekarang ini berada dalam hati saya..
Malah terlalu dalam di pelusuk hati saya..
Hingga tak mampu lagi bagi saya,
untuk keluarkan awak dari situ,
Tempat yang paling istimewa dalam hati saya,
Hanya awak yang pertama dan terakhir…

Hari ini,
Saat saya mula belajar untuk menghargai orang lain,
Menyayangi diri awak,
Mencintai awak,
Awak pergi jauh dari saya… jauh sangat…
Hingga tak mampu lagi saya gapai awak..
Dan melihat awak walaupun dari jauh..

Benarlah kata awak..
Saya mungkin akan sedar,
Dari dunia saya apabila orang yang saya sayang,
Akhirnya pergi…Tinggalkan saya…
bersama dunia saya..

Awak,
Waktu itu saya masih tak faham sangat dengan kata-kata awak,
Saya ingat, itu salah satu joke awak..
yang dah boring tengok saya,
Dengan calculus saya, algebra, ekonomi… dan macam-macam lagi..
Sampai awak boleh kata kat saya..
“Awak ni Manusia robot ye? Macam citer terminator tu..”
Tapi sekarang ni,
Saya dah faham maksud awak tu…
Maafkan saya sebab terlambat menyedarinya,,

Awak,
Kat sini hari ini..
30 julai 2008.. 12.46 a.m
Air mata saya tumpah lagi awak..
Waktu saya mengimbas kembali saat terakhir saya lihat awak…
Dibawa pergi dari saya…
Sebab saya tahu perginya awak tak akan kembali lagi,
Awak pergi untuk selama-lamanya..
Tak akan kembali lagi…



Awak,
Saya rindukan awak,
Saya rindukan gelak ketawa awak..
Saya rindukan senyuman awak..
Saya rindukan gurauan awak..
Saya rindukan segala-galanya tentang awak…
Tapi sekarang ni,
semuanya tinggal kenangan..
sebab awak dah tak der..

Awak,
Ayat-ayat cinta saya dah tak bermakna lagi,
Hanya yang mampu saya lakukan,
Mengiringi pemergian awak,
Dengan selautan doa yang tak putus-putus,
Sejak dari hari awak pergi jauh dari saya..
Moga awak bahagia di sampingNya..
Dan seandainya tiada cinta lain..
Untuk saya…
Akan saya simpan cinta saya ini..
Untuk bersama awak..
Di akhirnya..

Awak,
Mata saya dah layu,
Tubuh saya dah letih..
Penat sangat hari ini..
Banyak program yang saya kena handlekan
Macam dulu-dulu..
Cuma kali ini berbeza..
Sebab awak x der dah di sisi saya…
Saya berhenti dulu di sini awak…
Lain masa bila terluang,
Saya akan menulis lagi untuk awak..
Sebab hanya dengan cara ni,
Saya dapat ubati rindu saya pada awak..
Dan saya paparkan disini..
Agar orang lain dapat berkongsi rasa dengan saya..
Selamat tinggal sayang…
Moga lenamu aman seperti hari-hari kelmarin…
Salam sayang dariku…

2 Komen:

que_zakri87@yahoo.com berkata...

macam kenal jer puisi ni.. amik katner yer??

wann berkata...

x igt la bro..ade copy kt blog mane tah